Co musisz wiedzieć o stacji ładowania pojazdów? EATON

Dodano: wtorek, 7.05.2024


W dzisiejszych dynamicznych czasach, pełnych zmian i nowych technologii, zadanie planowania bezpiecznej instalacji elektrycznej staje się o wiele bardziej wymagające, niż można by przypuszczać. Wraz z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań elektrycznych, pojawiają się także nowe wyzwania związane z zapewnieniem ochrony i bezpieczeństwa. Warto zastanowić się nad tym, czego wymaga nowoczesna infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych, a także jakie aspekty trzeba uwzględnić, aby zagwarantować nie tylko sprawną, ale i bezpieczną pracę stacji ładowania.

Stacja ładowania pojazdów z wallboxami na parkingu

Sprawdź wyłączniki różnicowoprądowe w hurtowni Onninen

O czym pamiętać czy projektowaniu stacji ładowania pojazdów?

Wyłącznik różnicowoprądowy EATON 10 kA FRBmM FRBmM-B40/1N/01-FProjektując własną stację ładowania pojazdów elektrycznych, istnieje kilka kluczowych aspektów, o których nie możemy zapominać. Jednym z najważniejszych jest konieczność przewidzenia odpowiedniego wydzielonego obwodu elektrycznego dla naszej stacji. To zagadnienie może wydawać się techniczne i zawiłe, ale warto poświęcić mu uwagę, by uniknąć problemów i zwiększyć wydajność naszej ładowarki.

Warto zdać sobie sprawę, że ładowanie pojazdów elektrycznych wprowadza do systemu elektrycznego długotrwałe obciążenie. Dostawcy sieci często określają je jako dodatkowe 11 kW obciążenia na punkt ładowania. To istotna informacja, ponieważ uwzględniając straty mocy i przewody zasilające, możemy lepiej ocenić, czy nasza instalacja jest gotowa na to wyzwanie. Warto jednak pamiętać, że czy rzeczywiście potrzebujemy 11 kW, zależy od indywidualnych potrzeb i warunków. To może być wartość umowna, która dostarcza pewien margines bezpieczeństwa.

Kiedy trzeba poinformować dostawcę energii o elektrycznej stacji ładowania pojazdów?

Decyzja o poinformowaniu dostawcy energii o zamiarze instalacji stacji ładowania pojazdów może być zagadnieniem skomplikowanym, z mnóstwem czynników, które trzeba wziąć pod uwagę. Kluczową kwestią jest moc znamionowa naszego punktu ładowania oraz istniejące przepisy i regulacje w danej okolicy.

Wyłącznik różnicowoprądowy EATON typ G/B 4-biegunowy FRCdM-25/4/003-G/BJeżeli rozważamy stację ładowania o stosunkowo niskiej mocy, poniżej 3,7 kW, może okazać się, że potrzebujemy zatwierdzenia od dostawcy energii. Dlaczego? To ze względu na możliwość negatywnego wpływu na sieć zasilającą. Takie zgłoszenie może wydawać się formalnością, ale w rzeczywistości jest istotne, aby zachować integralność i bezpieczeństwo systemu energetycznego.

Jeśli planujesz modernizację istniejących instalacji i wyposażenie ich w stacje ładowania pojazdów elektrycznych, to już na pewno warto poinformować dostawcę energii. Taka zmiana jest często uważana za poważną modyfikację w systemie elektrycznym, dlatego wymaga dokładnego sprawdzenia przez wykwalifikowany personel.

Jakie czynniki są kluczowe dla ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów?

Ogranicznik przepięć EATON typ 1+2 (B+C) SPBT12-280-3+NPE50Ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych stanowią kluczowy element rozwoju infrastruktury elektromobilności, umożliwiając właścicielom pojazdów elektrycznych łatwy dostęp do energii. Jednak przy projektowaniu takich stacji, trzeba wziąć pod uwagę szereg czynników, które wpływają na ich funkcjonalność i zgodność z lokalnymi przepisami.

Przepisy lokalne odgrywają istotną rolę w projektowaniu ogólnodostępnych stacji ładowania. W wielu miejscach istnieją specjalne wymagania, które mogą obejmować konieczność posiadania osobnego licznika energii lub specyficzne normy dotyczące urządzeń zabezpieczających lub obudów stacji. Dlatego warto zaznajomić się z przepisami obowiązującymi w danej okolicy.

Ogólnodostępne stacje ładowania mogą wymagać dodatkowych metod autoryzacji, aby zapewnić kontrolę dostępu. Popularne metody to NFC (komunikacja zbliżeniowa) lub chipy RFID (identyfikacja radiofoniczna), które pozwalają tylko uprawnionym użytkownikom na korzystanie z ładowarki.

Sprawdź wyłączniki różnicowoprądowe w hurtowni Onninen

Czy trzeba stosować wyłączniki różnicowoprądowe do stacji ładowania pojazdów?

Decyzja o stosowaniu wyłączników różnicowoprądowych EATON do stacji ładowania pojazdów elektrycznych jest istotna i związana z bezpieczeństwem oraz ochroną urządzeń elektrycznych. Norma IEC/EN 60364-5-53 określa, że nowe instalacje, zwłaszcza te, które nie posiadają zewnętrznej instalacji odgromowej lub krótkiego przyłącza napowietrznego, powinny być wyposażone w co najmniej SPD klasy II (T2). Ten SPD powinien być zamontowany jak najbliżej miejsca, gdzie złącze zasilające wchodzi do budynku (strefa LZP0/LPZ1). Jednakże, w przypadku stacji ładowania umieszczonych na zewnątrz budynku lub w sposób zdecentralizowany, ryzyko wpływu wyładowań lub przepięć jest wyższe.

Wyłącznik różnicowoprądowy EATON 6kA typ A HNC-40/4/003-AWybór rodzaju ochrony przeciwprzepięciowej może zależeć od producenta stacji ładowania. Niektóre firmy oferują już stacje ładowania wyposażone w odpowiednią ochronę przeciwprzepięciową, co może upraszczać proces instalacji. Warto zwrócić uwagę na ograniczniki przepięć klasy II (T2), które spełniają również klasę testową III (T3). Dzięki temu zapewniają ochronę zarówno na poziomie instalacji elektrycznej, jak i urządzeń elektronicznych.

SPD klasy II (T2) spełniają podstawowe wymagania, ale SPD III Klasy Testowej (T3) idą krok dalej, oferując dodatkową ochronę dla wrażliwych urządzeń elektronicznych. Te urządzenia spełniają dodatkowe wymagania, aby zapewnić kompleksową ochronę.

Jak dobrać wyłącznik różnicowoprądowy do stacji ładowania pojazdów?

Instalacja stacji ładowania pojazdów elektrycznych to poważna sprawa, która wymaga uwzględnienia wielu aspektów, w tym właściwego wyłącznika różnicowoprądowego (RCD). Wybór odpowiedniego RCD jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności operacji ładowania. Ładowanie pojazdów elektrycznych jest uważane za specjalną aplikację i jest objęte normą IEC/EN 60364-7-722. To normy te określają konkretne wymagania dotyczące RCD do stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Wyłącznik różnicowoprądowy EATON 6kA typ A HNB-B16/1N/003-AW sieciach TN, RCD pełni funkcję ochrony przy uszkodzeniu i zazwyczaj ma znamionowy prąd różnicowoprądowy nie większy niż 30 mA. W sieciach TT, RCD pełni funkcje zarówno ochrony przy uszkodzeniu, jak i ochrony uzupełniającej. W obu przypadkach, gniazda do 32 A (w zależności od lokalizacji) powinny być wyposażone w wyłączniki RCD o czułości nie większej niż 30 mA. Normy IEC/EN 61851-1 oraz IEC/EN 60364-7-722 zalecają stosowanie RCD typu B w aplikacjach ładowania pojazdów elektrycznych. RCD typu B jest bardziej odporny na prądy DC, które mogą występować podczas ładowania.

Ponieważ prądy DC mogą wpłynąć na bezpieczeństwo instalacji, warto rozważyć stosowanie RCD typu A lub F z dodatkową ochroną dla prądów ze składową stałą do 6 mA DC. Ochrona ta może pochodzić z dodatkowych urządzeń zwanych RDC-DD lub RCM. Te urządzenia są coraz częściej wbudowywane w stacje ładujące pojazdy elektryczne, co przynosi kilka korzyści, takie jak automatyczne przerwanie sesji ładowania w przypadku usterki.

Sprawdź wyłączniki różnicowoprądowe w hurtowni Onninen

Kabel do ładowania samochodu elektrycznego