Jakie rozwiązanie do ładowania samochodu elektrycznego w domu wybrać? Poznaj ofertę Legrand Green'up Access i Premium

Dodano: poniedziałek, 9.01.2023


Postępujący rozwój elektromobilności ma wiele zalet, ale rodzi też pewne wyzwania. Infrastruktura nie jest jeszcze odpowiednio przygotowana na dynamicznie rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych i wciąż brakuje ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych. Z tego powodu wielu użytkowników decyduje się na posiadanie własnej, domowej stacji. Jaką wybrać? Jakie rozwiązanie będzie najlepsze? Poznaj ofertę gniazd Legrand Green’up Access oraz stacji ładowania Legrand Green'up Premium.

Legrand Green'up - domowe systemy ładowania samochodów elektrycznych

Na jakie parametry stacji ładowania warto zwrócić uwagę?

W przypadku urządzeń do ładowania pojazdów elektrycznych znaczenie będzie miało kilka parametrów, ale najważniejszym z nich jest maksymalna dostępna moc – to od niej zależeć będzie szybkość ładowania. Większość aut elektrycznych może być ładowana za pomocą kabla Mode 2 z wtyczką przyłączaną do zwykłego gniazdka domowego 230 V o maksymalnej obciążalności 16 A. Ze względów bezpieczeństwa zaleca się jednak, aby w takim przypadku ładować pojazd mniejszym prądem (do 10 A), szczególnie gdy jest to ładowanie długie (trwające kilka lub kilkanaście godzin), a gniazdko, do którego podłączamy pojazd, nie jest dedykowanym rozwiązaniem i nie mamy pewności co do jakości jego wykonania. Taką pewność daje nam wybór wzmocnionych gniazd domowych, np. w standardzie Legrand Green’up Access, dzięki którym możemy ładować nasz pojazd maksymalną mocą 3,7 kW przy prądzie 16 A, bez ryzyka przeciążenia naszej instalacji elektrycznej. Największa wadą takiego rozwiązania jest długi czas potrzebny do pełnego naładowania baterii samochodu (powyżej 10 godzin dla baterii o pojemności 40 kWh). Szybsze ładowanie w warunkach domowych zapewnią nam dedykowane stacje na prąd przemienny (AC).

Jaką moc stacji ładowania wybrać?

Moc stacji ładowania powinniśmy dobrać do warunków instalacji elektrycznej w miejscu planowanego jej montażu (moc umowna i jej rezerwa, zabezpieczenie przedlicznikowe, instalacja 1-fazowa lub 3-fazowa). Stacja powinna być zasilana z dedykowanego obwodu o odpowiednio dobranej obciążalności prądowej i zabezpieczeniu. W przypadku stacji ładowania 1-fazowych standardowe moce będą zawierać się przedziale od 3,7 kW (1x16 A) do 7,4 kW (1x32 A), natomiast dla rozwiązań 3-fazowych od 11 kW (3x16 A) do 22 kW (3x32 A). Jeśli nasz pojazd elektryczny może być ładowany mocą 22 kW, to takie rozwiązanie skróci nam czas ładowania około 6-krotnie w porównaniu z gniazdem domowym zapewniającym moc na poziomie 3,7 kW.

Czy stację ładowania należy zabezpieczać?

Podobnie jak każde inne urządzenie elektryczne w naszej instalacji, również stację ładowania należy zabezpieczyć przed skutkami przeciążeń i zwarć, a jej użytkowników przed ryzykiem porażenia prądem upływowym. W związku z tym instalując stację ładowania należy dobrać do niej odpowiednie zabezpieczenie nadprądowe oraz różnicowoprądowe. Prąd znamionowy tych zabezpieczeń dobieramy do mocy stacji. W przypadku zabezpieczenia różnicowoprądowego, jego typ będzie zależny od fabrycznego wyposażenia stacji. Jeśli urządzenie jest wyposażone w moduł wykrywający prąd upływowy 6 mA DC, wtedy do jego zabezpieczenia wystarczy wyłącznik różnicowoprądowy typu A lub F. W innym przypadku stację należy zabezpieczyć różnicówką typu B, co znacząco zwiększa koszt całej instalacji. Zaleca się również zabezpieczanie stacji przed skutkami wyładowań atmosferycznych za pomocą ograniczników przepięć.

Sprawdź produkty marki Legrand w hurtowni Onninen

Zalety posiadania własnej stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Największą zaletą prywatnej stacji ładowania jest bez wątpienia jej ciągła dostępność w przeciwieństwie do stacji ogólnodostępnych, które w danym momencie mogą być zajęte lub wyłączone z użytkowania. Podczas ładowania w domu płacimy tylko za zużytą przez nas energię elektryczną, a jeśli nasz budynek wyposażony jest w instalację fotowoltaiczną, możemy ładować samochód korzystając z nadwyżek energii produkowanej przez panele, maksymalnie obniżając koszt jego użytkowania.

Sprawdź stacje ładowania pojazdów elektrycznych Legrand Green'up Premium

Dynamiczny rozwój rynku elektromobilności z pewnością wpłynie na wzrost popularności prywatnych rozwiązań do ładowania samochodów elektrycznych. Firma Legrand aktywnie rozwija swoją ofertę i wprowadza na rynek stacje ładowania Green’up Premium typu wallbox.

Są to rozwiązania na prąd przemienny o zakresie mocy od 3,7 (1-fazowe) do 22 kW (3-fazowe), dzięki czemu możliwe jest dostosowanie odpowiedniej mocy stacji do instalacji elektrycznej w budynku. Umożliwiają ładowanie jednego samochodu elektrycznego lub hybrydowego plug-in w trybie Mode 3 (gniazdo Typ 2S, 3P+N+Z) lub Mode 2 (wzmocnione gniazdo 2P+Z Green’up Access).

Wszystkie rozwiązania Legrand Green’up Premium wyposażone są w moduł różnicowoprądowy 6 mA DC, nie ma zatem potrzeby zabezpieczania stacji wyłącznikiem różnicowoprądowym typu B – wystarczy typ A lub F.

Stacje domyślnie pracują w trybie natychmiastowego ładowania po podłączeniu wtyczki, ale możliwe jest także ustawianie harmonogramów pracy z poziomu dedykowanej aplikacji mobilnej „EV Charge” na smartfony z systemami operacyjnymi iOS lub Android lub oprogramowania dostępnego dla wersji z wbudowanym modułem komunikacyjnym do zdalnego zarządzania stacją. Załączanie i wyłączanie ładowania może odbywać się również poprzez podawanie zewnętrznych sygnałów sterujących z programatora czasowego, stycznika lub przekaźnika. Z poziomu panelu urządzenia mamy również możliwość ustawienia 3 różnych czasów opóźnienia (3, 6 lub 9 godzin). Funkcja ta może okazać się przydatna na przykład, gdy chcemy ładować nasz pojazd tylko podczas obowiązywania nocnej taryfy, a nie chcemy czekać z podłączeniem wtyczki do czasu rozpoczęcia jej obowiązywania. Możemy to zrobić wcześniej, jednocześnie ustawiając opóźnienie startu ładowania.

Sprawdź pełną ofertę wallboksów w hurtowni Onninen

Kabel do ładowania samochodu elektrycznego