Kto ładuje, ten jedzie – przegląd ładowarek do samochodów elektrycznych

Dodano: piątek, 25.11.2022


Motoryzacja zatacza wielkie koło – po ponad stu latach w uśpieniu samochody elektryczne wracają do łask. Oferta rynkowa szybko rośnie, czego niestety nie można powiedzieć o sieci publicznych stacji ładowania. Jaki produkt wybrać, by móc „tankować” prąd we własnym garażu?

Ładowanie samochodu elektrycznego za pomocą stacji typu wallbox

Miłośnicy czterech kółek nie mają ostatnio łatwego życia. Silniki spalinowe, zwłaszcza te duże, najbardziej „soczyście” brzmiące, stały się wrogiem publicznym numer jeden. Coraz częściej pojawiają się też głosy, że samochód sam w sobie to wynalazek, którego miejsce jest w muzeum, a zastąpić go powinien dobrze zorganizowany transport zbiorowy. Jest w tym dużo racji, wszak auta elektryczne będą stały w korkach dokładnie tak samo, jak benzynowe i dieslowskie, niemniej dużo jeszcze wody upłynie w Wiśle, nim indywidualna motoryzacja ostatecznie trafi do lamusa. Przesiadka z samochodów napędzanych silnikami o spalaniu wewnętrznym na elektryczne będzie ważnym etapem pośrednim, a jego realizacja już się rozpoczęła.

Gdzie i jak ładować samochód elektryczny

Jak każda nowinka techniczna, samochody elektryczne są przyjemnością dla wybranych. Nie ze względu na ceny (te są nadal wyższe niż w przypadku porównywalnych modeli z napędem konwencjonalnym, ale nie zaporowe), a z powodu raczkującej wciąż infrastruktury. Mieszkańcy osiedli bloków są skazani na korzystanie z nielicznych ogólnodostępnych punktów poboru energii, np. w centrach handlowych lub na wybranych stacjach paliw (zrzucania przedłużaczy z balkonów nie polecamy), jednak w przypadku posiadaczy własnych domów sprawy mają się zgoła inaczej.

Stacje ładowania samochodów elektrycznych typu wallboxMożliwość ładowania „elektryka” we własnym garażu albo na parkingu przed firmą potrafi być koronnym argumentem na rzecz zakupu takiego pojazdu. Na odebraniu auta z salonu i przyjechaniu nim do domu się jednak nie kończy – trzeba zawczasu postanowić, czy uzupełnianie energii w akumulatorach będzie odbywać się za pomocą dostarczonego przez producenta kabla podłączonego do standardowego gniazdka czy też ładowarki ściennej do samochodów, tzw. wallboxa. Pierwsza z tych opcji jest na pewno tańsza, ponieważ nie wiąże się z koniecznością zakupu dodatkowego akcesorium, ale też obarczona pewnymi wadami.

Sprawdź ofertę ładowarek typu wallbox w hurtowni Onninen

Jak uniknąć strat podczas ładowania

Pakiety akumulatorów w autach są coraz pojemniejsze, a ładowanie z gniazdka to najwolniejszy sposób, więc trzeba liczyć się z długimi postojami, sięgającymi nawet kilkunastu godzin. Hybrydy typu plug-in, które oferują kilkadziesiąt kilometrów zasięgu, a potem przechodzą w tryb spalinowo-elektryczny, można w miarę wygodnie ładować w ten sposób, ale w przypadku auta z pojemnym akumulatorem, np. 70-80 kWh (a zdarzają się też większe) nie jest to praktyczne rozwiązanie. Tym bardziej, że „tankowanie” ze zwykłego gniazdka generuje największe straty energii, sięgające (zależnie od modelu samochodu) nawet 25%. Warto pamiętać, że ładowanie rozgrzanego akumulatora pozwala minimalizować te straty, a więc podłączenie samochodu zaraz po zakończeniu jazdy na pewno jest lepszym pomysłem niż robienie tego, kiedy ostygnie.

Stacje typu wallbox do ładowania samochodów elektrycznych na ścianie garażu podziemnegoOptymalnym rozwiązaniem są zatem wallboksy. Oferują nawet 10-krotnie wyższą moc (22 kW zamiast 2,3 kW w przypadku zwykłego gniazdka), powodują znacznie niższe straty (5-10%) i skracają czas wyłączenia auta z użytku do kilku godzin. Biorąc pod uwagę, że większość samochodów „śpi” razem z ich kierowcami (choć zazwyczaj jednak osobno), garażowa ładowarka to rozwiązanie praktyczne i na co dzień w zupełności wystarczające. Urządzenia typu wallbox można też w wielu przypadkach montować na słupkach, elementach konstrukcji wiat lub na ścianach pod gołym niebem, co czyni je atrakcyjnymi alternatywami wobec rzadkich i wcale nie tak tanich stacji publicznych.

Dla kogo dopłaty do zakupu wallboksa?

Będąc przedsiębiorcą, rolnikiem bądź zarządcą osiedla czy domu wielorodzinnego, można skorzystać z programu dopłat prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W jego ramach kwotę 870 mln zł przeznaczono na inwestycje w wolnostojące ładowarki do pojazdów elektrycznych, a według założeń można ubiegać się o zwrot do 25% kosztów poniesionych na zakup i montaż urządzenia. Dla osób prywatnych przewidziano program Mój Elektryk, czyli dopłaty do samych aut, ale zaoszczędzone w ten sposób pieniądze można przeznaczyć właśnie na własne urządzenie ładujące.

Ładowanie samochodu elektrycznegoZakup i montaż ładowarki typu wallbox do użytku prywatnego lub firmowego nie wymaga uzyskania żadnego pozwolenia. Urządzenie o mocy do 11 kW wystarczy zgłosić dostawcy energii, takie o mocy wyższej wymaga jedynie kontroli mocy przydomowej sieci ze względu na zwiększony pobór energii. Jeżeli użytkownikami mają być członkowie wspólnoty mieszkaniowej, konieczne jest zezwolenie zarządcy budynku. W dobie rosnących cen energii i limitów zużycia, po przekroczeniu których stawki gwałtownie wzrosną, warto wiedzieć, że ładowarkę auta elektrycznego można połączyć z instalacją fotowoltaiczną i magazynem energii. Zyskuje to szczególne znaczenie, jeżeli ładowanie ma się odbywać w nocy.

Rewolucja elektromobilności nie nastąpi z dnia na dzień, zwłaszcza przy tym tempie rozbudowy sieci stacji ładowania. Ci, którzy czują w sobie ducha pionierstwa i nie chcą czekać, a przy tym mają możliwość zamontowania własnego urządzenia, mogą przestawić się na bezemisyjny napęd już teraz. Bezemisyjny w tym sensie, że nie ma spalin, bo i nie ma rury wydechowej, ale to, w jaki sposób powstaje energia zasilająca samochody elektryczne jeżdżące coraz liczniej po polskich drogach, to już opowieść na zupełnie inną okazję…

Przegląd produktów w ofercie Onninen

  • WALLBOX ładowarka 7.4 kW do pojazdów elektrycznych - stacja ładowania pojazdów elektrycznych Green'up Premium typu wallbox, jednofazowa, z 1 punktem ładowania - Mode 3 - 7,4kW 32A, z zabezpieczeniem 6mA DC; umożliwia ładowanie pojazdów elektrycznych lub hybryd plug-in w bezpieczny sposób w trybie Mode 3; zasilanie jednofazowe 230V - 32A; dzięki wbudowanemu zabezpieczeniu 6mA DC stację można zabezpieczyć wyłącznikiem różnicowoprądowym typu A lub F; lokalna, bezprzewodowa komunikacja za pomocą Bluetooth: aktualizacja, konfiguracja i zarządzanie ładowaniem za pomocą smartfona lub tabletu przez aplikację EV charge; możliwość komunikacji IP po wyposażeniu w moduł komunikacyjny 059056; możliwość sterowania za pomocą stycznika lub programatora czasowego; lokalna lub zdalna (za pomocą aplikacji) regulacja mocy;
  • Ładowarka Wallbox 11 kW PCE EV11 - wskaźnik pracy LED; moc ładowania do 11 kW; zamontowany przewód ładujący 5 m; złącze Typu 2 z zatyczką; wbudowany wyłącznik prądu szczątkowego DC; stopień szczelności IP44 - nadaje się do użytkowania na zewnątrz;
  • Stanowiska do ładowania samochodów elektrycznychŁadowarka Wallbox 11 kW - wtyczka ładowania typu 2; szybkie ładowanie 3-fazowe; chroniona kartą RFID; IP54 - nadaje się do użytku na zewnątrz; zabezpieczenie różnicowoprądowe DC;
  • Ładowarka Wallbox SOL EVPOWER 22 kW - 3-fazowa, max. moc ładowania 22 kW; moc w trybie czuwania 2 W; obsługa karty RFID; wskaźnik stanu LED; konfiguracja przez Wi-Fi i aplikację; możliwość obsługi przez aplikację; wtyczka typu 2 (IEC62196-2) z kablem 5 m; stopień ochrony IP55; waga 6 kg; 2 lata gwarancji; komunikacja WLAN;
  • Ładowarka Wallbox GC EV PowerBox 22 kW - gwarancja: 24 miesiące; moc : 22 kW; wyjście: zintegrowany przewód Type 2, wejście: 380 V +/- 20 V AC (3-fazowy), 32 A (max), 50 Hz; kolor: czarny; zabezpieczenie przed przegrzaniem: tak; kod produktu: EV14; producent: Green Cell; zabezpieczenie przeciwprzepięciowe: tak; natężenie: 32 A; długość kabla: 6 m/20 ft; dodatkowe cechy: IP66; temperatura pracy: od -40 do 55° C; wyświetlacz LCD; zabezpieczenie przed zwarciem: tak;
  • Ładowarka mobilna GC EV PowerCable 3,6 kW - gwarancja: 24 miesiące; moc: 3.6 kW; wyjście: zintegrowany przewód Type 2, wejście: 230 V ~16 A (max), 50 Hz; kolor: czarny; zabezpieczenie przed przegrzaniem: tak; kod produktu: EV16; producent: Green Cell; zabezpieczenie przeciwprzepięciowe: tak; natężenie: 10/16 A; długość kabla: 5.5 m; dodatkowe cechy: IP66; temperatura pracy: od -25 do 55° C, wyświetlacz LCD; zabezpieczenie przed zwarciem: tak; wysoka mobilność; niska masa własna; konkurencyjna cena;
  • Kabel Green Cell GC Type 2 3.6 kW - gwarancja: 24 miesiące; moc: 3.6 kW; wyjście: Type 2, wejście: Type 2; kolor: czarny; kod produktu: EV13; producent: Green Cell; natężenie: 16 A; waga: 2 kg; długość: 5 m; dodatkowe cechy: IP55, UL94V-0; temperatura pracy: od -30 do 50° C; żywotność: 10000 podłączeń;
    klasa szczelności IP55; wysoka bezawaryjność.

Sprawdź ofertę systemów ładowania aut w hurtowni Onninen

Kabel do ładowania samochodu elektrycznego