Ładowarki do aut elektrycznych - co warto wiedzieć?

Dodano: piątek, 26.07.2024


Ładowarki do samochodów elektrycznych oferują użytkownikom wiele różnych rozwiązań technicznych. Dowiedz się na co zwrócić uwagę aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał.

Kobieta przy ładowarce naściennej do samochodów wallbox ładuje pojazd elektryczny

Sprawdź ładowarki naścienne wallbox Eaton w hurtowni Onninen

Samochody elektryczne – technologia przyszłości

Parlament Europejski zadecydował o całkowitym wyeliminowaniu emisji spalin w nowych samochodach od 2035 roku. Oznacza to, że od tego roku w Europie będzie można kupić już jedynie pojazdy elektryczne. Pomimo tego, że tempo tych zmian może być dla niektórych osób wyzwaniem, już teraz warto zastanowić się nad kupnem samochodu elektrycznego. Obecnie po polskich drogach jeździ ponad 100 tysięcy takich pojazdów, dla których dostępne jest ponad 6500 publicznych stacji ładowania.

Na jakiej zasadzie funkcjonują pojazdy elektryczne?

Samochody z silnikami spalinowymi wykorzystują paliwo jako źródło energii, natomiast pojazdy elektryczne są napędzane przez wbudowaną baterię. Zamiast tankowania na stacji benzynowej, ładowanie samochodów elektrycznych odbywa się poprzez specjalne gniazda: typu 1 lub 2 dla prądu przemiennego (AC) i z gniazda CCS lub CHAdeMO dla prądu stałego (DC), umożliwiające szybkie ładowanie. Standardowym wyposażeniem auta jest przenośna ładowarka o mocy około 2,3 kW (230V AC), z możliwością podłączenia do zwykłego domowego gniazda. Jednak nie jest to najefektywniejszy sposób ładowania pojazdu. Przykładowo, pełne naładowanie baterii Nissana Leaf (o pojemności 24 kWh) takim urządzeniem trwa ponad 10 godzin. Dlatego też, warto rozważyć instalację domowej stacji ładowania.

Różnica między ładowaniem elektrycznych pojazdów hybrydowych i pełnych elektrycznych schemat

Optymalna moc domowej stacji ładowania

Domowe stacje ładowania dostępne są w dwóch głównych typach: AC (prąd przemienny) i DC (prąd stały). Stacje AC, zwane wolnymi, ładują samochód prądem przemiennym, który dopiero w pojeździe zamienianyjest na prąd stały, który jest niezbędny do naładowania baterii. Natomiast stacje DC pomijają ten proces bezpośrednio ładując baterię, co umożliwia wykorzystanie wyższej mocy i znacznie skraca czas ładowania.

Przy wyborze mocy stacji ładowania ładowarki naściennej wallbox Eaton należy uwzględnić pojemność akumulatora pojazdu oraz moc przyłączeniową w miejscu ładowania. Nie można zainstalować urządzenia, które przekracza dostępną moc przyłączeniową od zakładu energetycznego, ponieważ mogłoby to spowodować uruchomienie zabezpieczeń i przerwanie dostępu do prądu. Zazwyczaj domowe przyłącza mają moc od 10 do 15 kW, więc korzystanie z pełnej mocy stacji 22 kW może wymagać zwiększenia mocy przyłącza przez zakład energetyczny lub zainstalowania ładowarki z ograniczeniem mocy.

W ofercie Eaton znajdują się stacje AC z serii Green Motion Home i Green Motion Building o mocy do 7,4 kW (1-fazowe) oraz do 22 kW (3-fazowe), a także stacje DC o mocy 30 kW i 60 kW, które będą dostępne pod koniec 2024 roku. Wszystkie stacje ładowania EATON AC o mocy do 22 kW oferują regulację mocy wyjściowej, co umożliwia ich łatwe dostosowanie do każdej instalacji elektrycznej.

Typy gniazda w domowej stacji ładowania

Samochody elektryczne zazwyczaj posiadają dwa gniazda: AC do ładowania prądem przemiennym i DC do szybkiego ładowania prądem stałym. Stacje AC posiadają gniazda typu 1 i typu 2, a stacje DC – CCS lub CHAdeMO. Przed zakupem auta i stacji ładowania warto sprawdzić ich kompatybilność, aby uniknąć problemów z użyciem przejściówek.

Wartości znamionowe stacji ładowania pojazdów elektrycznych schemat

Gdzie najlepiej umieścić stację ładowania?

Stację ładowania najlepiej zamontować tam, gdzie najczęściej parkujemy samochód, czy to przed domem, w garażu lub na terenie posesji. Możliwe jest umieszczenie urządzenia na ścianie (wallbox) lub jako wolnostojące, na słupku. W przypadku montażu na nieogrodzonym terenie warto zadbać o kontrolę dostępu do stacji, aby zapobiec nieautoryzowanemu użyciu.

Instalacja stacji wolnostojących na zewnątrz może wymagać także prac ziemnych, aby doprowadzić do podłączenia urządzenia do sieci energetycznej. Natomiast w przypadku montażu stacji naściennej, instalator zazwyczaj wykonuje bruzdy w ścianie, aby poprowadzić zasilanie z domowej rozdzielnicy. Warto również zamontować odbojnik, aby chronić stację przed przypadkowym uszkodzeniem.

Instalacja ładowarki

Stacja ładowania pojazdów elektrycznych EATON GMB 3.7-22 kW T2C z kablem 5m MID 4G GMB2203BBAA00A00Ceny ładowarek nie uwzględniają,  kosztów montażu i modernizacji instalacji. Koszt ten może się wahać w zależności od jakości komponentów czy poziomu bezpieczeństwa. Instalacja powinna być przeprowadzona przez uprawnionego elektryka, który oceni stan istniejącej instalacji i jej możliwości. W starszych budynkach może być również konieczna modernizacja instalacji, aby była kompatybilna z nową stacją ładowania. W każdym przypadku instalator powinien dokonać dokładnych oględzin przed rozpoczęciem instalacji.

Wymogi prawne dla domowej stacji ładowania

Domowa stacja ładowania musi być odpowiednio zabezpieczona, najlepiej zgodnie z wymaganiami producenta. Wyłącznik nadprądowy lub bezpiecznik powinien zapewnić ochronę przed zwarciem bądź przeciążeniem. Stacja powinna być również zabezpieczona wyłącznikiem różnicowoprądowym typu A lub B, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie, ponieważ koszt zabezpieczenia różnicowoprądowego typu B jest taki sam jak koszt samej stacji. Dlatego też warto poszukać takiej stacji, która potrzebuje tylko wyłącznika różnicowoprądowego typu A. Należy też zwrócić uwagę na przekrój przewodów. Do stacji o mocy 22 kW zaleca się przewody o przekroju co najmniej 6 mm2, aby maksymalnie wykorzystać jej potencjał. Warto też zapamiętać, że stacje udostępniane publicznie (także np. gościom) podlegają corocznym kontrolom Urzędu Dozoru Technicznego.

Autor: Bartłomiej Jaworski, Senior Product Manager w Eaton

Sprawdź ładowarki naścienne wallbox Eaton w hurtowni Onninen