Na polskim rynku pojawiają się coraz większe możliwości związane z szybko rozwijającą się elektromobilnością. Sprzedaż nowych samochodów elektrycznych z roku na rok bije kolejne rekordy. Co się z tym wiąże? Tysiące kolejnych aut, które co roku trafiają na rynek, wymagają punktów ładowania. W poniższym artykule podpowiadamy, o co należy zadbać, szykując się do otwarcia stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Trend elektromobilności
Według szacunków niemieckiego instytutu Center Automotive Management, do końca 2022 roku na całym świecie znajdzie nabywców przeszło 6,5 mln aut elektrycznych, co stanowi wzrost o 50 procent. Spektakularne zwiększenie liczby rejestracji takich aut dotyczy również Polski. Zgodnie z raportem Elektromobilność w Polsce: inwestycje, trendy, zatrudnienie, opracowanym przy udziale firmy Bergman Engineering, w 2021 roku odnotowano w Polsce wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych aż o 120%.
Sprawdź systemy ładowania pojazdów elektrycznych
To wszystko sprawia, że otwarcie nowej stacji ładowania samochodów elektrycznych może być intratnym przedsięwzięciem. W przeciwieństwie do stacji benzynowej, której budowa może pochłonąć od 2 nawet do 6 milionów złotych, koszt utworzenia stacji ładowania jest o wiele niższy. Inwestycja w ładowarki AC to wydatek rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych, dzięki czemu próg wejścia w tę branżę jest znacznie niższy w porównaniu z sektorem paliw kopalnych. Oczywiście jednak, zakup sprzętu to zaledwie jeden z wielu elementów, o które należy zadbać.
Jakie wymagania trzeba spełnić, aby otworzyć stację ładowania pojazdów elektrycznych?
Formalności, jakie trzeba wypełnić w przypadku budowy nowej stacji ładowania, określa ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 22 lutego 2018 roku. Pierwszym z ułatwień przyjętych w tej ustawie jest brak konieczności uzyskania pozwolenia na budowę. Drugie udogodnienie to zwolnienie z obowiązku posiadana koncesji na sprzedaż energii elektrycznej. Do postawienia punktu ładowania wystarczy spełnienie (poza procedurami niezbędnymi przy zakładaniu każdego biznesu) następujących formalności:
Zgłoszenie robót budowlanych
W przypadku budowy stacji ładowania można skorzystać z uproszczonej procedury. Zamiast pozwolenia na budowę wystarczy zgłoszenie robót budowlanych w starostwie powiatowym lub w urzędzie miasta. Do wniosku trzeba dołączyć mapkę sytuacyjną, na której będzie zaznaczona lokalizacja urządzenia. Konieczne będzie też oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
Sprawdź systemy ładowania pojazdów elektrycznych
Geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza
Po zakończeniu inwestycji niezbędne będzie wykonanie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej. To zadanie dla uprawnionego geodety, który wykona pomiary sytuacyjne i wysokościowe. Jest to potrzebne, by stacja mogła zostać naniesiona na mapę numeryczną i tym samym znaleźć się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym.
Badanie techniczne wykonane przez UDT
Stacje, które są ogólnodostępne, muszą spełniać obowiązujące normy. Najważniejsza kwestia to odpowiednie zabezpieczenia elektryczne – szczegółowe wymagania oraz zakres niezbędnej dokumentacji określa rozporządzenie Ministra Energii z 26 czerwca 2019 roku. Podano tam zarówno rodzaje badań, jakim podlegają stacje i punkty ładowania, jak i sposób i terminy ich przeprowadzenia. Badanie techniczne nowych stacji wykonywane jest przez Urząd Dozoru Technicznego (UDT) i przeprowadzane jest na wniosek (UDT ma 30 dni na wykonanie badania, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku). W tym wypadku najważniejsza sprawa to dokumentacja techniczna, na którą składa się między innymi deklaracja zgodności wystawiona przez producenta lub dystrybutora.
Wprowadzenie stacji do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych
Każda ogólnodostępna stacja ładowania powinna przekazywać niezbędne informacje do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych. Ten wymóg można spełnić poprzez instalację modułu, który zapewni komunikację z EIPA. Konieczne będzie też odpowiednie oprogramowanie, które przekaże do ewidencji wymagane dane zapisane we właściwym formacie. Dzięki temu nowa stacja zostanie umieszczona na ogólnokrajowej mapie obejmującej wszystkie stacje ładowania.
Warto zaznaczyć, że na mapie tej od 2019 jest już Onninen.
Sprawdź systemy ładowania pojazdów elektrycznych
Sprawdzony sposób, dzięki któremu szybko powstaną nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych
Najważniejszy z punktu widzenia kierowcy jest czas ładowania. Jak długo trwa uzupełnienie energii? Ładowanie samochodu prądem zmiennym będzie trwało nieco dłużej niż prądem stałym. Nie ma to jednak aż tak dużego znaczenia w przypadku ładowania samochodu elektrycznego w miejscu, gdzie i tak będzie stał on przez dłuższy czas, jak na przykład na parkingu w miejscu pracy czy przy hotelu. W tym wypadku montaż ładowarki może korzystnie wpłynąć na wizerunek takiego podmiotu jako przedsiębiorcy dbającego o ekologię. Co ważne, taka inwestycja nie musi być kosztowna.
Dobrze sprawdzą się tu ładowarki wolnostojące oraz naścienne typu wallbox, które są dostępne w ofercie Onninen.
Ładowarka wolnostojąca do pojazdów elektrycznych
W przypadku stacji, która ma być dostępna dla wszystkich klientów chcących zapłacić za energię, najlepiej sprawdzą się ładowarki wolnostojące. Ze względu na swoją budowę (przypominają słupek) mogą być zamontowane np. przy parkingu, chodniku czy hotelu.
Na przykład Model LS4M-T222WO-3G dysponuje mocą 2 x 22 kW, jest wyposażony w licznik ułatwiający pomiar energii oraz gniazdko Typu 2 – najpopularniejsze w Europie. Jej zakup to koszt około 20 tysięcy złotych. Podobne parametry, w nieco niższej cenie (ok. 18,5 tysiąca) oferuje model LS4M-T222WO-LAN – ma on taką samą moc, licznik oraz gniazdko Typu 2. W odróżnieniu od pierwszego modelu, wymaga komunikacji przewodowej.
Designerska ładowarka Wallbox PCE EV 11 o mocy 11 kW
Alternatywą wobec ładowarek wolnostojących są wallboksy – zazwyczaj tańsze, które dobrze się sprawdzą w przypadku mniejszych stacji ładowania (mających służyć np. pracownikom, flocie firmowej czy gościom hotelu). Oferują szereg udogodnień, np. model PCE EV 11 może być montowany zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków. Jest to możliwe, ponieważ zastosowano obudowę z tworzywa sztucznego odpornego na zjawiska atmosferyczne, dzięki czemu cały produkt charakteryzuje się stopniem szczelności IP44. Pokrywa obudowy wykonana jest ze stali malowanej proszkowo, co zapewnia niezwykle elegancki wygląd. Ładowarka nadaje się do montażu nie tylko na ścianie, ale również na kolumnie, co znacznie poszerza możliwości zamontowania takiego urządzenia.
Postaw na popularne złącze. Wallbox GC EV PowerBox 22 kW z kablem Type 2
Każdy samochód elektryczny wyposaża się w gniazdo umożliwiające ładowanie. W Europie najbardziej rozpowszechnionym rodzajem wtyczki jest Type 2, nazywana też Mennekes od nazwy producenta. W kabel ze złączem tego rodzaju wyposażona jest ładowarka EV14 firmy Green Cell. Długość przewodu wynosi 6 metrów, co pozwala na wygodne podłączenie do samochodu.
Bezpieczeństwo to podstawa. Poznaj wallbox GC EV Power Box 22 kW z czytnikiem kart RFID
Czytnik zabezpiecza przed nieautoryzowanym użyciem stacji. Do jej aktywacji konieczna jest karta RFID, która pozwala użytkownikowi na uruchomienie urządzenia i rozpoczęcie procesu ładowania. Tego modelu nie wyposaża się w kabel do ładowania, co daje możliwość podłączenia zarówno aut wyposażonych w gniazdo typu 1, jak i typu 2. Wystarczy użyć wtyczki, która z jednej strony pasuje do gniazda w pojeździe, a z drugiej do gniazda typu 2, w które wyposażona jest ta ładowarka.
Ładowarka wysokiej mocy, czyli wallbox SOL EVPOWER 22 kW
Dzięki możliwości przyłączenia ładowarki do instalacji trójfazowej, można osiągnąć moc ładowania wynoszącą do 22 kW. Jest to największa możliwa do osiągnięcia wartość w przypadku ładowania prądem zmiennym. Mimo że szybkość ładowania pojazdu prądem przemiennym uzależniona jest od mocy wewnętrznej ładowarki samochodu, to warto zdecydować się na wallbox o maksymalnej mocy. Dzięki temu każdy pojazd wykorzysta pełny potencjał szybkości ładowania.
Dodatkowym ułatwieniem w korzystaniu z tego modelu jest możliwość obsługi przez aplikację. Wystarczy, że stacja ładowania będzie w zasięgu sieci wi-fi.
Stacje ładowania Onninen
Do tej pory firma Onninen otworzyła 3 stacje ładowania – w Teolinie koło Łodzi oraz w Gdańsku i Toruniu. A to jeszcze nie koniec, bo w najbliższym czasie kolejne ładowarki zostaną uruchomione w punktach zlokalizowanych przy oddziałach Onninen Express w Opolu i Lublinie. Dodatkowo we flocie aut firmowych Onninen znajduje się pojazd elektryczny w postaci Skody Enyaq. To wszystko sprawia, że fachowcy z tej firmy nie tylko sprzedają ładowarki, ale też korzystają z nich na co dzień.
Jakie korzyści przynoszą stacje ładowania samochodów elektrycznych?
Przede wszystkim jest to inwestycja w szybko rozwijającą się gałąź przemysłu. Na tym etapie wejście w ten biznes pozwoli wyprzedzić konkurencję. Nie bez znaczenia jest też wizerunek firmy jako ekologicznej oraz inwestującej w nowe technologie. Stanie się tak nawet wtedy, gdy nowo otwarta stacja nie będzie miała komercyjnego charakteru. W tym przypadku warto zwrócić uwagę na to, że ładowarki do użytku prywatnego oraz niepubliczne, czyli te, które nie są ogólnodostępne (jak na przykład na parkingach dla pracowników, gości hotelowych czy w halach garażowych wspólnot mieszkaniowych), zgodnie z rozporządzeniem są zwolnione z badania UDT. To znaczne ułatwienie w sprostaniu formalnościom związanym z uruchomieniem niepublicznej stacji ładowania.