Wygodny dojazd zimą, czyli nowoczesne rozwiązania grzewcze

Dodano: 2021 2 17, Wed


Co roku zima przysparza kłopotów mieszkańcom domów jednorodzinnych – posesje są zasypane śniegiem, chodniki śliskie, a przymarznięta brama garażu nie daje się otworzyć. Przecież w obecnych czasach takie sytuacje nie powinny stanowić problemu.

Jest na to sposób!

Skuteczną i bezobsługową metodą utrzymania nawierzchni chodników, podjazdów i przejść w stanie zapewniającym bezpieczne poruszanie się jest zastosowanie elektrycznych przewodów grzewczych. Prawidłowo zaprojektowany i wykonany system przeciwoblodzeniowy gwarantuje bezpieczeństwo ruchu kołowego i pieszego, ograniczenie kosztów napraw uszkodzeń nawierzchni, spowodowanych działaniem zamarzającej wody, oszczędność energii i czasu na usuwanie oblodzenia oraz ochronę środowiska przed używaniem substancji do rozmrażania.

Korzyści z takiego rozwiązania:

  • stały, całodobowy dostęp do budynku,
  • drogi odśnieżają się „same” – system eliminuje konieczność odśnieżania ręcznego,
  • ograniczenie czasu odśnieżania – system zapobiega tworzeniu się zasp,
  • niskie koszty systemu – system pracuje tylko wtedy, kiedy pada śnieg; dzięki zastosowaniu sterowników system grzewczy włącza się, gdy temperatura spadnie poniżej zaprogramowanej wartości i jednocześnie występują opady
    atmosferyczne,
  • ochrona środowiska, naszych butów i łap naszych czworonogów – nie musimy używać soli ani środków chemicznych.

Ogrzewanie elektryczne powierzchni zewnętrznych – ile to naprawdę kosztuje?

Ciągle rosnące ceny energii elektrycznej wpływają na powszechną opinię, że stosowanie systemów elektrycznych musi być drogie. Nic bardziej mylnego. Policzmy to na przykładzie kosztów eksploatacji przeciętnego podjazdu o powierzchni 20 m². Roczny koszt pracy systemu grzewczego o mocy 300 W/ m², przy założeniu, że będzie on pracował 150 godzin (tyle jest średnio opadów śniegu w naszej szerokości geograficznej), przy zastosowaniu sterownika wynosi 400 zł. Porównując to z nakładami pracy, kosztów narzędzi, chemikaliów i wynagrodzeń pracowników zatrudnionych do odśnieżania – jest to cena niższa od rzeczywistych kosztów poniesionych w sezonie zimowym. Oblodzone drogi i chodniki mogą być przyczyną wypadków i szkód, których likwidacja znacznie przekracza koszty ogrzewania elektrycznego. W obliczu coraz wyższych standardów utrzymania powierzchni zewnętrznych w zimie stosowanie systemów elektrycznych przestało być luksusem i stało się powszechne w budownictwie wielorodzinnym i jednorodzinnym.

Jaki system dobrać?

System grzewczy powinniśmy dobrać w zależności od rodzaju nawierzchni oraz jej przeznaczenia.

Podjazdy asfaltowe

Tak – istnieją przewody, które można układać w gorącym asfalcie – są to wysokotemperaturowe przewody grzejne w izolacji mineralnej nVent RAYCHEM EM-MI. Żaden inny przewód grzejny nie jest tak odporny na wysoką temperaturę i uszkodzenia w czasie montażu. Przewody dostępne są w zestawach od 1270 W do 4290 W, które można łatwo dopasować do powierzchni o nieregularnych kształtach. Zakończone fabrycznie przewody grzejne nie wymagają montażu zakończeń i zimnych przewodów podczas instalacji i mogą być mocowane do istniejącego zbrojenia lub taśm dystansowych.

Podjazdy, chodniki i schody betonowe oraz pokryte kostką brukową

W tym przypadku optymalne będzie zastosowanie przewodów stałooporowych
nVent RAYCHEM EM4-CW oraz mat nVent RAYCHEM EM2-CM. Jest to rozwiązanie najbardziej ekonomiczne, charakteryzujące się prostotą i krótkim czasem montażu. Standardowe maty grzewcze o mocy 300 W/m² i szerokości 60 cm będą dobre do odśnieżania chodników i pasów jezdnych. Mogą być rozwinięte bezpośrednio przed wylaniem betonu. Zakończone fabrycznie stałooporowe przewody grzejne o mocy 25 W/m układa się na schodach, powierzchniach złożonych i o nieregularnych kształtach. 2-żyłowa budowa przewodu oznacza tylko jeden zimny przewód, który należy podłączyć do zasilania i sterownika. Rozwiązania stałooporowe są najczęściej stosowane w budownictwie jednorodzinnym ze względu na niskie koszty zakupu i ekonomiczną eksploatację.

Betonowe, zbrojone rampy załadowcze

W miejscach o szczególnym natężeniu ruchu – na parkingach, rampach załadowczych, wjazdach do parkingów podziemnych, a nawet na lądowiskach dla helikopterów i lotniskach – używa się trwałych i odpornych na uszkodzenia mechaniczne przewodów samoregulujących nVent RAYCHEM EM2-XR (300 W/ m², 90 W/m przy 0°C). Dzięki technologii samoregulacji przewody te utrzymują wymaganą temperaturę na całej długości obwodu grzewczego. Są bardzo bezpieczne – nie przegrzewają się nawet w miejscu krzyżowania. Przewody samoregulujące są najczęściej wybieranym systemem dla dużych projektów i inwestycji, gdzie montaż odbywa się w betonie. Dzięki użyciu sterownika nVent RAYCHEM VIA-DU20 cały system pozwala zaoszczędzić do 80% energii.

Sterownik może być również wbudowany fabrycznie do rozdzielnicy zasilająco sterującej nVent RAYCHEM SBS-xx-VV-20 umożliwiającej zasilenie do 12 obwodów grzewczych.

Podsumowując – elektryczne ogrzewanie powierzchni zewnętrznych to wygoda, na którą nas stać, a w bogatej ofercie dostępnej na rynku – każdy znajdzie system odpowiedni do swoich wymagań i potrzeb. Dlatego rozwiązanie to, tak popularne w krajach, gdzie występują surowe zimy, szybko przyjmuje się również w naszym kraju.


Przewody grzejne nVent Raychem w Onninen