Akumulatory
(67)
Akumulator – niezastąpione źródło energii
Akumulator to jeden z niezbędnych elementów każdego pojazdu mechanicznego. Dostarcza energię do rozrusznika, cewki zapłonowej i obwodów. W ten sposób umożliwia uruchomienie silnika.
Bateria działa, kiedy silnik jest wyłączony lub kiedy wał korbowy ma zbyt małą prędkość na uruchomienie prądnicy.
Akumulator składa się z połączonych ze sobą ogniw pierwotnych i wtórnych. Każde ogniwo zbudowane jest z płyt dodatnich (katody zwierające dwutlenek ołowiu) oraz ujemnych (anody zwierające ołów), ułożonych na przemian i poprzekładanych izolatorami. Po zanurzeniu płyt w elektrolicie – roztworze kwasu siarkowego i wody – następują reakcje chemiczne, w wyniku których powstaje energia. Ogniwa wtórne przyjmują ją i oddają w wyniku odwracalnych reakcji chemicznych.
Ładowanie akumulatora
Akumulatorom nie służy jazda na krótkich dystansach. Alternator nie jest wtedy w stanie wyprodukować wystarczającej ilości prądu. Rozładowany akumulator uniemożliwia odpalenie silnika. Należy go wtedy naładować za pomocą prostownika.
Pamiętaj, że całkowite rozładowanie grozi trwałym uszkodzeniem akumulatora!
Jaki wybrać akumulator? Pojemność akumulatora, prąd rozruchowy
Obserwujesz spadek napięcia i musisz wymienić akumulator? Sprawdź, na co należy zwrócić uwagę przy zakupie nowego akumulatora do swojego samochodu!
Przede wszystkim weź pod uwagę jego pojemność podawaną w amperogodzinach (Ah). Powinna wynosić tyle, ile wartość sugerowana przez producenta samochodu. Ogólna zasada brzmi – im więcej odbiorników, tym większa pojemność. Nie należy jednak przekraczać zalecanej wartości parametru – pojemność akumulatora ściśle dostosowuje się do wymagań alternatora!
Kolejnym istotnym parametrem jest prąd rozruchowy. Określa on, ile prądu akumulator jest w stanie wygenerować na raz. Silniki benzynowe wymagają mniejszego prądu od silników diesla. Wartość tego parametru jest podana na etykiecie akumulatora, zaraz obok pojemności znamionowej. Określa się ją wg normy EN, tzw. prąd zimnego rozruchu CCA.
Bezobsługowe akumulatory – czym się wyróżniają?
W odróżnieniu od akumulatorów starszej generacji, akumulatory bezobsługowe nie posiadają korków do dolewania wody destylowanej. Po prostu jej nie potrzebują – zastosowana w nich technologia wapniowo-wapniowa lub wapniowo-srebrowa sprawia, że elektrolit nie paruje. Płytki akumulatora mogą być zalane stale tym samym roztworem.
W naszej hurtowni znajdziesz bogaty wybór akumulatorów do samochodów osobowych i innych produktów. Zapoznaj się z naszą ofertą!